søndag 11. september 2011

Ovnen på kjøkkenet


 Det ble ikke grue på kjøkkenet likevel.... av praktiske og økonomiske årsaker. Jeg er ikke akkurat lei meg for det! Antikke og nye kakkelovner AS har funnet to riktig gamle og vakre kakkelovner til oss. At de hadde mulighet til å komme over fjellet tror jeg var flaks for oss. Det er ikke bare bare å mure opp slike kunstverk på gamlemåten, det tar sin tid! Å hvor jeg gleder meg til at denne skapningen skal varme i vårt store kjøkken!!! En vedfyringskilde var nødvendig og at vi er så priviligerte at vi har mulighet til å få to slike i vårt hus er jo bare fantastisk!!



 Ovnen har en åttekantet krone, visstnok sjelden. Denne er også fra 1850-60 tallet.
















Nå har ovnen snart stått å tørket i 3 måneder (Leiren bruker lang tid på å tørke) og snart kan vi prøvefyre i den.

Jippi!!

14 kommentarer:

  1. Heldige deg:)Nydelig!! Drømmeovn!!!! Måtte dere støtte opp gulv i kjeller? Har veldig lyst på , men har hørt de er veldig tunge.

    SvarSlett
  2. wow! så lekkert!!


    klem beate

    SvarSlett
  3. Åååå! Denne var jo også bare fantastisk nydelig! <3

    Kan tenke meg dere gleder dere til å starte fyringen : )

    -God søndagskveld
    Klem : )

    SvarSlett
  4. En skikkelig god investering!!
    De holder jo så godt på varmen disse flotte ovnene!!
    Heldiggris!!!!
    Ønsker deg en fin ny uke!
    Goe klem fra Sol

    SvarSlett
  5. Heldiggrisen! Kakkelovner er jo bare så vakre!
    Jeg SKAL ha minst én selv den dagen jeg flytter fra leiligheten vår ;)

    De gjorde seg veldig hos dere! :-))

    Hyggelig å "ha deg tilbake" her i blogglandia!

    Håper sommeren begivenheter har vært uforglemmelige og helt perfekte!

    Stor klem

    SvarSlett
  6. Ja, dere er jammen heldige! Disse kommer til å varme godt på kalde vinterdager..og netter! Så vakre at jeg har ikke ord.. :)

    Klem fra Fru K

    SvarSlett
  7. Nydelig!!! Min søster har en ny kakelovn, men denne var finere :) De bor også i et veldig gammelt hus!
    Klem Tove

    SvarSlett
  8. Aldeles NYDELIG, Helene :) Elser slike gamle
    vakre kakelovner, bare såååå fin ღ og flott
    bilder fra kjøkkenet dit her også...
    Gratulerer så mye med giftemålet som var i
    sommer ღ så deg plutselig på en nettavis :)
    Skjønne dere begge ღ ønsker dere alt godt
    fremover og ha en fortsatt fin uke, klem fra
    Mette

    SvarSlett
  9. snubblet over bloggen din og må bare si at dere har det utrolig fint og sjarmerende hjemme hos dere :o)
    Hilsen Monica

    SvarSlett
  10. VERDENS VAKRESTE KJØKKEN!!!!! Tenk på julaften her inne...kan ikke bli mer stemningsfullt:-)

    SvarSlett
  11. Tenk ha to slike herlige smykker i huset - dere et virkelig heldige!!! Åttekantet krone er svært sjelden vare, har aldri sett en slik " live", kun lest om dem ved noen få anledninger. Virkelig vakker var den!

    Klem
    Birte

    SvarSlett